Rekrutacja i formy zatrudnienia w IT



Sposoby rekrutacji w IT


W branży IT najczęstszym sposobem wyboru kandydata są polecenia pracowników. Szacuje się, że w ten sposób rekrutuje 48% firm na rynku IT. Szukając pracy warto zorientować się wsród znajomych czy firmy, w których pracują, nie prowadzą aktualnie rekrutacji. Zwykle polecenie daje obopólne korzyści, gdyż osoby polecające często są za to dodatkowo wynagradzane. Dobrze jest więc uczestniczyć w różnego rodzaju szkoleniach, eventach oraz konferencjach IT i zawierać jak najwięcej znajomości oraz zdobywać kontakty. Polecenia pracowników w dużej mierze służą do direct searchu.

Obecnie szacuje się, że 23% firm szuka pracowników poprzez samodzielny direct search. Jest to sposób rekrutacji polegający na szukaniu pracowników w innych firmach. Ta forma rekrutacji służy głównie do szukania osób na stanowiska kluczowe i menedżerskie. Najczęściej są to pracownicy wyróżniający się unikatowymi umiejętnościami i kompetencjami, osiągający spore sukcesy w życiu zawodowym.

Kolejnym sposobem rekrutacji w IT są portale internetowe. Portale z ofertami pracy takie jak pracuj.pl, praca.pl, czy itwaw.pl, na którym są wyłącznie oferty z sektora IT są bardzo popularne wśród szukających pracy, jak i dla pracodawców.

Pozostałe sposoby rekrutacji (22%) to agencje rekrutacyjne, targi pracy, ogłoszenia prasowe itp.

*Informacje zawarte w artykule pochodzą z: http://www.outsourcingportal.pl

Formy zatrudnienia w IT


Każdy sektor gospodarczy preferuje wybrane formy zatrudnienia. Jakie formy zatrudnienia preferuje branża IT? Okazuje się, że podobnie jak w innych sektorach, branża ta zatrudnia głównie na umowę o pracę. Na etacie zatrudnionych jest ok. 70% pracowników. Drugą formą zatrudnienia w IT jest praca na kontraktach i jest to ok. 23%. Często firmy nie potrzebują lub nie chcą tworzyć nowego działu lub miejsca pracy (wiąże się to z dodatkowym kosztem związanym z wyposażeniem miejsca pracy, szkoleniami itp.), dlatego lepiej jest zatrudnić inną firmę. W branży IT kontrakty najczęściej podpisywane są na stanowiska zadaniowe i eksperckie. Trend takiej formy zatrudnienia w IT wciąż zyskuje na popularności. Pozostałe formy zatrudnienia to umowy zlecenie, umowy o dzieło, staże i praktyki.

*Informacje zawarte w artykule pochodzą z: http://www.outsourcingportal.pl

Praca w IT



Jak szukać pracy w IT


Jedną z kluczowych decyzji w życiu jest wybór drogi zawodowej. Przeważnie pierwsza praca wytycza nam drogę dalszej kariery. Powinniśmy poświęcić trochę czasu i uwagi na to co chcielibyśmy robić w przyszłości.

Sektor IT jest jednym z najbardziej rozwijających się, ale i wymagających sektorów na rynku. Wraz z rozwojem IT, powstają nowe specjalizacje, a rozwój nowych technologii wymaga ciągłego umacniania i pogłębiania swojej wiedzy i umiejętności. Jeśli mimo wszystko zdecydujemy się na podjęcie pracy w tej branży, przeczytajmy poniższe rady.

  1. Poznajmy siebie. Zabawmy się w burzę mózgów. Wypiszmy swoje zdolności, kwalifikacje, szkolenia, w których braliśmy udział, zdobyte certyfikaty, aplikacje i programy, które udało nam się napisać, nasze nadzieje, ambicje, oczekiwania, cechy charakteru, wykształcenie, zainteresowania, etc.. Taka wizualizacja pozwoli nam obrać kierunek kariery, którym powinniśmy podążać. Być może okaże się, że to co pierwotnie chcieliśmy robić, nie do końca spełnia nasze oczekiwania lub to my nie spełniamy oczekiwań wymaganych na danym stanowisku.
  2. Tylko interesujące oferty pracy. Szukając ofert pracy na portalach internetowych, na stronach konkretnych firm, przez znajomych lub przez inne źródła, wybierajmy tylko te oferty, które nas interesują. Przeglądając ogłoszenie zwróćmy uwagę jak jest napisane, czy zawiera wyczerpujące informacje, czy nie mamy wrażenia, że pracodawca chce coś ukryć. Pamiętajmy, że to my wybieramy przyszłego pracodawcę.
  3. CV. Redagując życiorys, skupmy się głównie na informacjach podanych w ogłoszeniu o pracę. Nie wysyłajmy wszędzie tego samego CV (jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego). Z Listem Motywacyjnym jest podobnie - nie ma uniwersalnego wzoru.

CV i List Motywacyjny


Curriculum Vitae

CV jest formą wizytówki. Jak napisać ciekawe i przykuwające uwagę CV? Oto kilka wskazówek:

  1. To powinno znaleźć się w CV:
    • dane osobowe,
    • wykształcenie,
    • doświadczenie zawodowe,
    • umiejętności techniczne i miękkie,
    • szkolenia/kursy/projekty,
    • języki obce,
    • zainteresowania i hobby,
    • referencje (jeśli są),
    • klauzula o wykorzystaniu danych osobowych.

  2. Najważniejsza jest pierwsza strona:

    Większość pracodawców lub rekruterów nie przegląda CV “od deski do deski”, co wcale nie znaczy, że CV musi ograniczać się do jednej kartki. Najważniejsza jest jednak pierwsza strona i informacje tam zawarte. Należy zadbać aby CV było zwięzłe i czytelne, a najważniejsze informacje, którymi są doświadczenie, zakres wykonywanych obowiązków i umiejętności, znajdowały się na pierwszej stronie.

  3. Informacje:

    Starając się o konkretne stanowisko pracy, należy wypisać te informacje, którymi warto się pochwalić, a przede wszystkim te, które ściśle wiążą się z przyszłą pracą. Często ważniejszą wiadomością dla przyszłego pracodawcy jest informacja o stworzeniu jakiegoś programu, niż wypisywanie wszystkich ukończonych szkół.

  4. Indywidualizm:

    Należy poświęcić trochę czasu na stworzenie własnego, indywidualnego CV, nie należy kopiować lub bardzo wzorować się na gotowcach z Internetu. Nie ma uniwersalnego dokumentu, który wszędzie pasuje.

  5. Zainteresowania i hobby:

    Te informacje w CV często są pomijane - niesłusznie. Bardzo często zdarza się, że przyszli pracodawcy mają podobne zainteresowania i właśnie te punkty mogą zdecydować o tym, czy zostaniemy wybrani.

  6. Prawda i tylko prawda:

    Nie należy kłamać w CV ani naciągać faktów, prędzej czy później prawda wyjdzie na jaw.

  7. Wygląd CV:

    Należy zadbać aby CV było czytelne i przejrzyste, informacje w nim zawarte ułożone chronologicznie - od “najmłodszego” do “najstarszego”, dobrze aby pojawiło się w nim nasze formalne zdjęcie.

  8. Etap końcowy:
    W branży IT bardzo często jest wymagana znajomość j. angielskiego, dlatego dobrze jest przygotować CV zarówno w j. polskim, jak i w j. angielskim. Przed wysłaniem CV, warto dać je komuś do przeczytania, inna osoba prędzej wychwyci błędy, których można nie zauważyć przeglądając po raz kolejny ten sam dokument.

List Motywacyjny

Czy List Motywacyjny jest niezbędny szukając zatrudnienia w branży IT? To oczywiście zależy od firmy i rekrutera. Z reguły wystarcza tylko CV jednak w niektórych ogłoszeniach o pracę jest informacja o załączeniu Listu Motywacyjnego.

List Motywacyjny powinien być pisany indywidualnie i bezpośrednio do firmy, w której staramy się o pracę. To, jak wizualnie powinien wyglądać LM i jakie podstawowe informacje powinien zawierać, można bez problemu znaleźć w Internecie. Jak jednak sprawić aby List stał się ciekawy? Oprócz odniesienia się do stawianych w ogłoszeniu oczekiwań i wymagań, należy wypisać wszystkie informacje, którymi chcemy się pochwalić. Należy pisać o swoich sukcesach zawodowych, o swoich najlepszych umiejętnościach, udanych projektach, o zaletach itp. Nie zapomnijmy wyeksponować tych informacji, które ściśle wiążą się ze stanowiskiem pracy. W LM możemy pochwalić się wiedzą na temat firmy, do której aplikujemy i napisać dlaczego chcielibyśmy tam pracować.

Plusem Listu Motywacyjnego jest to, że jest on formą przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. Mamy dokładnie wypisane czym powinniśmy się pochwalić na rozmowie oraz co powinniśmy wiedzieć na temat samej firmy.

Czy mimo braku informacji o zamieszczeniu w dokumentach aplikacyjnych Listu Motywacyjnego, powinno się go wysłać? Raczej nie. Nawet jeśli uważamy, że nasz LM jest świetny, dajmy do zrozumienia przyszłemu pracodawcy, że potrafimy czytać ze zrozumieniem 😉 Poza tym istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że LM nie zostanie nawet otwarty. Branża IT jest ściśle techniczną branżą i przeważnie wystarczy wysłać samo CV. Dobrym rozwiązaniem, wysyłając CV, jest zamieszczenie krótkiej i zwięzłej informacji dlaczego aplikujemy do wybranej firmy, w okienku formularza lub mailu.

Rozmowa rekrutacyjna, jak się przygotować


Obecnie szacuje się, że ok. 400 000 osób rocznie kończy kierunki informatyczne. Do tej grupy należy dodać osoby, które nie ukończyły specjalistycznych studiów, ale są samoukami lub w trakcie studiów i też szukają pracy w IT. Ze względu na tak dużą konkurencję należy porządnie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Weźmy na rozmowę CV. Być może nie będzie ono potrzebne, ale zawsze lepiej mieć ten dokument przy sobie. Wydrukujmy również List Motywacyjny jeśli był wymagany w ogłoszeniu z ofertą pracy.

Zdobądźmy jak najwięcej informacji na temat firmy, do której zostaliśmy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Poznajmy misję firmy, jej cele, jej produkty lub usługi. Większość informacji znajdziemy na stronie internetowej firmy. Jeśli jednak chcemy zaskoczyć rekruterów, zdobądźmy bardziej szczegółową wiedzę “szperając” w internecie lub kontaktując się z klientami i pracownikami firmy.

Sprawdźmy swoje kwalifikacje techniczne, i czy nasze umiejętności pokrywają się z umiejętnościami wypisanymi w CV. Być może okaże się, że musimy odświeżyć swoją wiedzę.

Na rozmowie kwalifikacyjnej przyjmijmy postawę otwartą, nie krzyżujmy rąk na klatce piersiowej i nie siedźmy skuleni. Bądźmy pewni siebie, odpowiadajmy spokojnym głosem na pytania i nie wpadajmy w panikę, jeśli czegoś nie wiemy. Mówmy rzeczy tylko zgodne z prawdą i pokrywające się z naszym CV.

Pamiętajmy, że rozmowa kwalifikacyjna to nie monolog, ale dialog między osobami.

Sektor IT jest dość specyficznym rynkiem zatrudnienia. Panuje na nim spora konkurencja nie tylko wśród szukających pracy, ale i wśród samych pracodawców. Firmy chcą mieć mocne, utalentowane zespoły, złożone z najlepszych specjalistów. Ze względu na taką specyfikę branży, często zdarza się, że to przyszły pracownik dyktuje warunki zatrudnienia. Dlatego nie bójmy się zadawać pytań podczas rozmowy rekrutacyjnej. Często osoby rekrutowane mają problem z zadawaniem pytań i kończą rozmowę stwierdzeniem „nie mam żadnych pytań”. Taka postawa odbierana jest często jako brak zainteresowania, poddaniem się lub chęcią zakończenia rozmowy.

Ocena kandydata podczas rekrutacji w IT


Rekrutacja to dość skomplikowany proces oceny kandydata. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej powinien wykazać się również rekruter. Jego zadanie polega, na najlepszym zaprezentowaniu firmy i jej oferty względem przyszłego pracownika oraz na wyłonieniu “idealnego” kandydata na oferowane stanowisko pracy. Stoi więc przed nim trudne i odpowiedzialne zadanie. Poniżej został opisany model oceny kandydata podczas procesu rekrutacji. Wiedza na temat tego, jak będziemy oceniani może być niezwykle istotna.

Aby kandydat został przyjęty na oferowane stanowisko pracy, musi spełniać 4 warunki.

Ocena miękka
Mobilność/dostępność
Wynagrodzenie
Ocena merytoryczna

  1. Ocena miękka

    Ocena miękka to ocena zachowania, kultury i dopasowania do zespołu kandydata. Przede wszystkim liczy się tutaj pierwsze wrażenie oraz nasze zachowanie podczas całej rozmowy. Rekruter będzie oceniał naszą mowę ciała, sposób wysławiania się i dobierania słów, będzie starał się wychwycić nasze cechy charakteru.

    Zadaniem rekrutera jest ocena, czy pasujemy do firmy i zespołu, z którym będziemy pracować. Nasze dopasowanie do zespołu jest ważnym elementem, od którego zależy współpraca i atmosfera w firmie. Nie starajmy się udawać kogoś innego. Jeśli jesteśmy introwertykami, pokażmy, że potrafimy współpracować i nawiązywać relacje z innymi osobami, ale nie starajmy się udawać komunikatywnego wesołka, który zawsze chce być w centrum zainteresowania. Jeśli rekruter zauważy, że nie pasujemy do firmy, nasze wartości i światopogląd znacznie różni się od misji i celów firmy, lub nie widzi szansy, że dogadamy się z zespołem, to widocznie nie jest to firma dla nas. W takim przypadku nie powinniśmy przejmować się "porażką". W karierze zawodowej nie ma nic gorszego, niż praca w nieprzyjaznej i stresującej atmosferze. Często odrzuceni kandydaci szukają przyczyn w brakach kompetencji lub zbyt małym doświadczeniu, tymczasem o zatrudnieniu kogoś innego mogą decydować jego predyspozycje, osobowość, podejście do życia i dopasowanie do zespołu. Dlatego po nieudanej rozmowie kwalifikacyjnej nie powinniśmy się załamywać. Lepiej potraktować ją jako ciekawe doświadczenie i szukać dalej.

    Pierwsze wrażenie, czyli nasz ubiór, schludny wygląd, przywitanie się i uścisk dłoni, jest niezwykle istotny dla rekrutera podczas naszej oceny. Warto zorientować się, czy w firmie, do której idziemy na rozmowę, obowiązuje konkretny dress code. W większości firm IT nie jest wymagana elegancja na wysokim poziomie, lepiej jednak dowiedzieć się przed rozmową, czy osoba, która będzie nas rekrutować (może to być sam pracodawca, dyrektor działu, menadżer lub pracownik działu HR) zwraca szczególną uwagę na ubiór kandydata. Nasz strój powinien również odwzorowywać rangę stanowiska jakie chcemy objąć. Niezależnie jednak od tego w co ubierzemy się na rozmowę rekrutacyjną, powinniśmy wyglądać schludnie. Nie zakładajmy pomiętych spodni, poplamionej bluzki, czy brudnych butów. Zadbajmy o estetyczny wygląd. To samo dotyczy zabranych ze sobą dokumentów aplikacyjnych.

    Podczas rozmowy oceniana jest nasza mowa ciała oraz sposób wysławiania się i dobierania słów. Te rzeczy zdradzają naszą kulturę osobistą, poziom inteligencji, posiadaną wiedzę i obycie w stresującej i niepewnej sytuacji.

    Witając się z rekruterem nie powinniśmy pierwsi podawać ręki, ten gest zarezerwowany jest dla niego. Nasz uścisk nie powinien być słaby, okazujemy tym, że jesteśmy niepewni i zestresowani, nie powinien też być zbyt mocny, może być to odebrane jako chęć zdominowania i kontroli rozmowy, co niekoniecznie spodoba się osobie rekrutującej.

    Na rozmowie powinniśmy przyjąć pozycję otwartą, siedzieć prosto, lekko się uśmiechać, odpowiadać spokojnym, stonowanym głosem na pytania, nasze ruchy powinny być swobodne i opanowane. Nie używajmy słów “no”, “dobra”, “co nie” oraz sformułowań typu “wydaje mi się”, “nie jestem pewien/pewna”, starajmy się unikać wielu powtórzeń wyrazu.

    Powyżej zostały wymienione jedynie wskazówki dotyczące zachowania. Być może zadaniem rekrutera jest wybór osoby aroganckiej, pewnej siebie lub tzw. “szarej myszki”, która będzie wykonywać wszystkie polecenia bez zadawania zbędnych pytań. Podczas rozmowy najlepiej kierować się intuicją i zdrowym rozsądkiem, a przede wszystkim być sobą.

  2. Mobilność/dostępność

    Rekruter podczas rozmowy musi dowiedzieć się, jak wygląda sprawa naszej dyspozycyjności i mobilności. Jeśli firma niezwłocznie potrzebuje nowego pracownika, a nas obowiązuje 3-miesięczne wypowiedzenie, to logicznym wydaje się, że nie zostaniemy zatrudnieni na oferowane stanowisko. Podobnie jest z mobilnością. Jeśli firma oferuje nam stanowisko w innym mieście, wiąże się to z przeprowadzką lub dalekimi dojazdami, co nie koniecznie może nam pasować.

  3. Wynagrodzenie

    Każda firma posiada określony budżet na stanowisko pracy. Z reguły wynagrodzenie zawarte jest w widełkach od min. X do max. Y i wysokość naszego wynagrodzenia będzie zależała od tego ile sobie wynegocjujemy. Oczywiście rekruter będzie dążył do X, a my będziemy dążyć do Y :-). Ważne jest, aby negocjacje tak się potoczyły, żeby każda ze stron była zadowolona.

    Przed rozmową dotyczącą wynagrodzenia, warto jest się zorientować, jak ono wygląda w innych firmach na tym samym lub podobnym stanowisku oraz ile zarabiają osoby z takim samym doświadczeniem i kompetencjami, jak my. Jeśli zażądamy zbyt wygórowanej stawki i będziemy się przy niej upierać możemy być pewni, że zostaniemy odrzuceni w procesie rekrutacji. Zdarza się również, że firma nie dysponuje wystarczającym budżetem na wynagrodzenie i to my rezygnujemy ze współpracy. Czasem warto się jednak zastanowić, czy nie lepiej zarabiać kilka groszy mniej, ale brać udział w jakimś prestiżowym projekcie lub zdobyć doświadczenie w renomowanej firmie, czy przyjąć lepszą ofertę w mało liczącej się na rynku firmie. Wybór należy do nas. Wynagrodzenie jest jednak równie ważnym elementem w ocenie kandydata podczas rekrutacji. Jeśli nie zaistnieje zgodność oczekiwań finansowych kandydata z ofertą firmy, to nie ma mowy o wspólnej współpracy.

  4. Ocena merytoryczna

    Ocena merytoryczna wiąże się z oceną dopasowania kandydata do stanowiska pracy i możemy podzielić ją na:

    • Znajomość domeny branży.
    • Doświadczenie i wiedza.
    • Predyspozycje i kompetencje.
    • Motywacja.

    Znajomość domeny to znajomość tych elementów branży, którymi będziemy się zajmować. Przykładowo, jeśli staramy się o stanowisko Programisty w banku, to powinniśmy wiedzieć, jak wygląda obsługa kont bankowych, kart płatniczych itp., pracując w liniach lotniczych, jak wygląda proces rezerwacji biletów, działanie filtrów podczas wyszukiwania lotu, itp. Znajomość domeny na niższe stanowisko (z reguły nazywane junior) to ok. 5% oceny merytorycznej kandydata. Na wyższych stanowiskach (senior, ekspert) ocena wygląda podobnie lub w ogóle nie jest ten czynnik brany pod uwagę.

    Doświadczenie i wiedza, czyli wszystko to czego nauczyliśmy się w szkole, pracując w poprzednich firmach lub biorąc udział w różnych szkoleniach, konferencjach i projektach. W przypadku niższych stanowisk to ok. 15% oceny merytorycznej. Starając się o wyższe stanowisko, te elementy będą ważniejsze. Im bardziej eksperckie stanowisko tym większe powinniśmy mieć doświadczenie oraz wiedzę i czynniki te będą oceniane w większym procencie niż w przypadku stanowisk juniorskich.

    Predyspozycje i kompetencje to zespół cech, które są niezbędne do objęcia oferowanego stanowiska i pełnienia określonych funkcji. Przykładowo u testera większe znaczenie ma jego wnikliwość i cierpliwość, podczas gdy u grafika komputerowego zdecydowanie wyżej oceniana jest kreatywność i wyobraźnia. W przypadku stanowisk juniorskich będzie to ok. 40% oceny merytorycznej, w pozostałych przypadkach (stanowiska senior i ekspert) predyspozycje i kompetencje są oczywiste.

    Motywacja, czyli wszystko to, co sprawia że chcemy objąć dane stanowisko i pracować w tej, a nie innej firmie. W przypadku stanowisk niższego szczebla, motywacja stanowi ok. 40% oceny merytorycznej kandydata. Często na rozmowie rekruter zadaje pytanie dlaczego chcemy pracować na tym stanowisku, kolejne pytanie, dlaczego akurat u nich w firmie. Od naszej odpowiedzi na to pytanie może naprawdę dużo zależeć. Naszą motywacją nie powinny być jedynie lepsze pieniądze (to oczywiście też jest ważne) i chęć zmiany firmy, ale również chęć rozwoju, zdobywanie doświadczenia. Odpowiadając na pytania dotyczące motywacji możemy wykazać się znajomością firmy i opowiedzieć o wszystkim tym, co nas w niej zainteresowało i co nam się podoba. Motywacja w przypadku stanowisk seniorskich i eksperckich nie jest oceniana, ponieważ to Ci kandydaci wybierają sobie firmy, w których chcą pracować ;-) .

Negocjowanie wynagrodzenia


Jeśli rozmowa rekrutacyjna schodzi na temat wynagrodzenia, nie bójmy się o nie zawalczyć. Każdemu z nas zależy na godnym i adekwatnym do naszych kompetencji wynagrodzeniu.

Poniżej znajduje się kilka wskazówek i zaleceń odnośnie negocjowania wypłaty, pamiętaj jednak, że każda rozmowa jest inna i przede wszystkim kieruj się swoją intuicją.

  1. Idź na rozmowę przygotowany. Sprawdź, jeśli to możliwe, ile zarabiają osoby na podobnym stanowisku i z podobnym doświadczeniem.
  2. Dowiedz się, czy firma przewiduje benefity oraz inne niematerialne korzyści płynące z pracy.
  3. Sprawdź, jakie masz szanse, czy Twoje umiejętności i kompetencje spełniają wymagane oczekiwania, jak wiele osób stara się o oferowane stanowisko, czy firmie zależy na szybkim zatrudnieniu nowej osoby i ile osób firma chce zatrudnić.
  4. Zastanów się ile chcesz zarabiać i ujmij wynagrodzenie w widełki. Przede wszystkim bądź realistą i nie oczekuj, że od razu dostaniesz wymarzona pensję.
  5. Zastanów się co jest dla Ciebie ważniejsze, czy tylko wynagrodzenie, czy może atmosfera w pracy, brak nadgodzin, dodatkowe benefity. Ustal swoje priorytety.
  6. Podczas negocjacji, nie żądaj za wiele. Pracodawca może uznać Cię za osobę chciwą. To samo jest w druga stronę. Nie zaniżaj swoich oczekiwań (patrz punkt 1.), gdyż może to świadczyć o braku pewności siebie i kompleksach.

Staraj się dojść do porozumienia. Jeśli nie pasują Ci warunki oferowane przez firmę, podziękuj za rozmowę. Powiedz, co Ci się nie podoba lub zakończ rozmowę stwierdzeniem, że “musisz to jeszcze przemyśleć”. Jeśli, natomiast warunki spełniają Twoje oczekiwania, to postaraj się wyrazić swoje zadowolenie, np. mówiąc, że bardzo podoba Ci się oferta firmy oraz warunki pracy, i że liczysz na telefon.

Jak odbywa się negocjowanie wynagrodzenia?

To zależy od rozmowy i tego, jak ona się potoczy. Tak, czy inaczej, na pewno dojdzie do pytania o wynagrodzenie. Zdarza się, że firma od razu wykłada “kawę na ławę” i już w ogłoszeniu o pracę przedstawia proponowane wynagrodzenie. Przeważnie zawarte jest ono w widełkach od min. do max. i jego wysokość będzie zależała od naszych kompetencji, umiejętności i doświadczenia, lub od negocjacji. Taka sytuacja jest dość komfortowa, ponieważ od razu możemy stwierdzić, czy dana oferta interesuje nas finansowo. Przy negocjacjach, natomiast od razu wiemy, na ile możemy liczyć i o jaką największą stawkę możemy zawalczyć.

Jeśli w ogłoszeniu nie ma informacji o wynagrodzeniu, a podczas rozmowy nikt o nim nie wspomina, możemy być pewni, że jednym z ostatnich pytań będzie “ile chciałaby/chciałby Pani/Pan zarabiać?”. Podobno istnieje zasada, że ten kto pierwszy odpowie na to pytanie, przegrywa. Tutaj znowu radzimy kierować się intuicją. Czasem lepiej od razu powiedzieć ile chcielibyśmy zarabiać, niż bawić się w “kotka i myszkę”. Odpowiadając na to pytanie, powinniśmy wyciągnąć najważniejsze informacje z rozmowy rekrutacyjnej. Powiedzmy, że posiadając nasze doświadczenie, kompetencje i to co nowego możemy wnieść do firmy oraz biorąc pod uwagę przyszłe obowiązki (zwykle są one ujęte w ogłoszeniu o pracę lub przedstawione na rozmowie), odpowiedzialność i warunki pracy, liczymy na wynagrodzenie w granicach od X do Y (tutaj weź pod uwagę punkt 1., 4. i 6., możemy też wspomnieć o benefitach, które chcielibyśmy otrzymać).

Jeśli chcemy aby to pracodawca pierwszy przedstawił nam ofertę wynagrodzenia, musimy się trochę nagimnastykować. Odpowiadajmy np. “moim obecnym celem, który dotyczy kariery zawodowej, jest praca na tym stanowisku w Państwa firmie i trudno jest mi teraz określić swoje wymagania finansowe”, “Zastanowię się nad każdą ofertą z Państwa strony“ lub “Chciałabym/chciałbym najpierw poznać państwa ofertę”, itp.

Mając już podstawową wiedzę na temat negocjacji, nie zapominajmy o najważniejszych zasadach:

Nie negocjujmy tylko jednej kwestii np. tylko wynagrodzenia. Do negocjacji włączmy inne elementy, jak benefity, inne korzyści płynące z pracy (własny parking, możliwość pracy zdalnej, brak nadgodzin, itp.), ponieważ można ich później użyć, jako elementów przetargowych. Przykładowo zgadzamy się na niższą stawkę, ale chcielibyśmy mieć zapewnioną prywatną opiekę medyczną. Zdajmy sobie sprawę, że nie każdy chce tego samego. Większości z nas wydaje się, że inni oczekują tego samego co my np. naszym “pragnieniem” jest posiadanie karty Multisport, tym samym, dla kogoś innego może ona nie mieć żadnego znaczenia. Najważniejsze jest, aby po negocjacjach każda ze stron czuła się wygrana. Taka sytuacja przekłada się potem na świetną atmosferę w pracy. Nie bójmy się prosić i zadawać pytań, nawet tych niewygodnych dla nas lub przyszłego pracodawcy.

Życzymy owocnych negocjacji!

Negocjowanie podwyżki


Jest wiele sposobów podjęcia negocjacji podwyżki. My przedstawimy dwa podejścia pracowników do tej rozmowy.

Pierwsze podejście polega na tym, że przed negocjacjami szukamy innej firmy, która zaoferuje nam większe wynagrodzenie. Po zebraniu jednej lub kilku ofert, idziemy do przełożonego i przedstawiamy mu sytuację. Kolokwialnie mówiąc jest to żądanie w stylu “jeśli nie zaoferujecie mi wyższej kwoty lub przynajmniej takiej samej jak w firmie X, to się zwalniam i idę tam pracować”. Ta metoda może zadziałać, jednak ma ona bardzo mało wspólnego z negocjacją. Co ważne, podejście przełożonych do naszej osoby może ulec zmianie na gorsze. Przede wszystkim tworzy się dystans. Przełożony może stwierdzić, że skoro szukamy innych ofert pracy “za plecami” to i tak w każdej chwili możemy odejść, przez co nie traktuje nas poważnie. Może to skutkować nawet zwolnieniem naszej osoby w niedługiej przyszłości. Skoro my podchodzimy z takim żądaniem do firmy, to firma może zrobić to samo “ok, damy mu podwyżkę, ale szukamy kogoś innego na jego stanowisko i jeśli tylko ktoś się znajdzie, to rozwiązujemy umowę”. Jest to negatywna ścieżka rozwoju, której nie polecamy.

Drugie podejście polega na przygotowaniu mocnych argumentów przemawiających za podniesieniem naszego wynagrodzenia. Przed rozmową powinniśmy dokładnie się zastanowić, co zrobiliśmy dla firmy, co udało nam się ulepszyć, i w jaki sposób przyczyniliśmy się do zwiększenia przychodów firmy. Opowiedzmy o wszystkich projektach, w których braliśmy udział, o tym czego się nauczyliśmy, jakie nowe umiejętności nam przybyły i za co jesteśmy wdzięczni. Jeśli uważamy, że robimy więcej niż przewiduje nasza umowa, przybyło nam obowiązków, a nasza odpowiedzialność ostatnio wzrosła, zaznaczmy to podczas rozmowy. Sprawdźmy, analizując podobne oferty pracy, ile zarabiają osoby na naszym stanowisku, jeśli zarabiają więcej to w delikatny sposób poinformujmy o tym naszych przełożonych. Takie podejście do negocjacji powinno przynieść spodziewane, owocne skutki, nie narażając przy tym naszej dalszej współpracy z firmą oraz naszych dobrych relacji z przełożonymi i zespołem.

Pamiętajmy, że o podwyżkę wynagrodzenia powinniśmy się starać tylko wtedy, kiedy naprawdę na nią zasługujemy, nasz staż pracy jest wystarczająco długi, doszły nam nowe obowiązki, albo gdy nasze wynagrodzenie jest zbyt niskie w stosunku do pozostałych pracowników przez co czujemy się gorsi i niedoceniani.

Benefity


Obecnie jedną z ważniejszych form motywowania i pozyskiwania nowych, utalentowanych pracowników przez firmy IT (i nie tylko), są benefity.

Benefit jest dodatkowym, pozapłacowym świadczeniem dla pracownika od pracodawcy. Jest formą dodatku do wynagrodzenia podstawowego. Benefity są zatem formą korzyści płynących z pracy w danej firmie, mające za zadanie “przywiązać” do niej pracownika. Mogą być w całości lub częściowo finansowane przez pracodawcę. Tutaj można sprawdzić i porównać swoje zarobki z innymi, oraz sprawdzić jakie benefity otrzymują osoby na podobnym stanowisku pracy i o jakie dodatkowe świadczenia można się ubiegać w swojej firmie.

Jeśli jesteś w komfortowej sytuacji i masz wybór pomiędzy pracą za większe pieniądze, ale bez dodatkowych świadczeń, a pracą za niższą kwotę, ale z bardzo korzystnymi benefitami, zastanów się i dokładnie przelicz co bardziej Ci się opłaca. To co dla jednej osoby jest sporo warte dla drugiej nie koniecznie. Przykładowo karta Multisport upoważniająca do korzystania z obiektów sportowo - rekreacyjnych, dla osób prowadzących aktywny tryb życia jest świetnym rozwiązaniem, jednak dla osób, które mają zupełnie inne zainteresowania, jak np. kino, modelarstwo czy śpiew i nie przepadają za sportem, taka karta nie będzie nic warta.

Dlaczego warto jest negocjować benefity? Po pierwsze, dlatego, że dwa niepotrzebne benefity można zastąpić jednym, z którego będziemy czerpać wiele korzyści. Po drugie, benefity traktowane są przez Urząd Skarbowy za Twój dodatkowy przychód. Pracodawca jest więc zobowiązany odprowadzić podatek od kwoty jaką wykłada na dany benefit i Twoja wypłata zostanie obniżona o ten podatek (podatek jest naliczany od wynagrodzenia brutto, a benefit je zwiększa). Podatku można uniknąć jedynie gdy benefit sfinansowany jest z ZFŚS, czyli Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, i nie przekracza rocznie kwoty 380 zł. Nie każda firma posiada taki fundusz, jest on obowiązkowy jedynie dla przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej 20 osób na pełny etat z umową o pracę. Warto więc się zastanowić, czy chcemy płacić podatek od czegoś z czego nie korzystamy.

Benefity przyznawane są głównie przez duże firmy i zagraniczne korporacje (co wcale nie znaczy, że pracując w mniejszej firmie nie jesteś w stanie wynegocjować dodatkowych świadczeń).

Rodzaje benefitów pracowniczych

  1. Zajęcia rekreacyjno- sportowe

    To benefit, w całości lub częściowo sfinansowany przez pracodawcę, upoważniający do korzystania z obiektów rekreacyjno- sportowych (basen, sauna, siłownia, klub fitness, sala gimnastyczna, itp.) oraz z gabinetów odnowy biologicznej. Najbardziej znane programy benefitowe z zajęciami rekreacyjno - sportowymi to:

    • MultiSport
      Na podstawie imiennego identyfikatora, pracownik może uczestniczyć z bezpłatnych i nielimitowanych wejść do wszystkich obiektów sportowych i rekreacyjnych w całym kraju, objętych tym programem. Karty MultiSport nie można przekazywać innym osobom, inaczej posiadacz takiej karty traci status Użytkownika. Niezbędne jest posiadanie dokumentu ze zdjęciem podczas wizyty w wybranym obiekcie. Posiadacz karty musi również przestrzegać regulaminu obowiązującego w danym obiekcie, a podczas wizyty zobowiązany jest do podpisania listy.
    • OkSystem
      Program ten, w zależności od tego jakie zajęcia Cię interesują, oferuje 3 rodzaje pakietów do wyboru: PREMIUM, CLASSIC i LIGHT. Wejście do obiektów objętych OkSystemem gwarantuje sieć terminali, do których przykładasz palec, lub logujesz się przez sms. Dzięki takiej technologi nie potrzebne jest posiadanie imiennego karnetu i dokumentu stwierdzającego Twoją tożsamość oraz podpisywanie listy.
    • Fitprofit
      To program działający podobnie do MultiSportu, za pomocą karty możesz korzystać z obiektów sportowo - rekreacyjnych objętych Fitprofitem przez 7 dni w tygodniu i nie deklarując lokalizacji, pory dnia i czasu pobytu.

  2. Prywatna opieka medyczna

    Jest to najbardziej pożądany przez pracowników benefit. Dodatek ten polega na możliwości korzystania przez pracownika, a niekiedy nawet przez jego rodzinę, z prywatnych przychodni lekarskich nieodpłatnie lub w niższej cenie. Prywatna opieka medyczna gwarantuje lepszy i łatwiejszy dostęp do podstawowych usług medycznych oraz do lekarzy specjalistów. Pakiety medyczne dla firm oferowane są m. in. przez: Allianz Życie Polska S.A., AXA Życie S.A., Benefit Plus, Compensa TU S.A, LUX MED, Medicover, PZU Życie S.A. Scanmed, Signum i Top Medical Sp. z o.o.. Benefity w formie prywatnej opieki medycznej wykupywane są najczęściej w pakietach. Pakiety zawierają wybrane usługi medyczne uznane przez pracodawcę za najbardziej potrzebne dla jego pracowników. Posiadacz takiego benefitu zyskuje:

    • dostęp bez skierowania do lekarzy pierwszego kontaktu i dokonsultacji medycznych u lekarzy specjalistów,
    • bezpośredni dostęp do badań diagnostycznych,
    • placówki medyczne w wielu lokalizacjach,
    • szybki i prosty sposób rezerwacji wizyt i badań poprzez internet, aplikacje mobilne lub telefonicznie,
    • dostęp do wyników badań online.

  3. Kursy doszkalające i konferencje

    Jednym z benefitów może być zaoferowanie przez pracodawcę kursu doszkalającego. Mogą to być szkolenia zorganizowane zarówno w miejscu pracy, jak i szkolenia zewnętrzne. Takie szkolenia nie koniecznie muszą być związane z Twoją specjalizacją, jednak z reguły są to kursy zawodowe poszerzające wiedzę z zakresu Twoich obowiązków. Mając możliwość skorzystania z takiego świadczenia, warto się zastanowić nad własną karierą i wybierać tylko te szkolenia, które rzeczywiście pomogą nam zdobyć awans i nowe umiejętności. Podobnie jest z konferencjami. Wybieraj te, na których możesz poznać opinie ciekawych i wartościowych osób. Zwracaj również uwagę na to, czy takie szkolenia lub konferencje kończą się otrzymaniem certyfikatu potwierdzającego nowo zdobyte kwalifikacje lub potwierdzające Twoje uczestnictwo w prestiżowej konferencji. Benefit potraktuj jak inwestycję w siebie.

  4. Kursy językowe

    To często oferowane świadczenie przez firmy. Kursy mogą być w całości lub częściowo finansowane przez pracodawcę. Najczęściej taki kurs organizowany jest grupowo.

  5. Studia MBA

    Studia MBA czyli studia Master of Business Administration. Jest to rodzaj studiów podyplomowych, na które trzeba posiadać określone doświadczenie zawodowe. Ukończenie takich studiów najczęściej kończy się podwyżką, dlatego taki benefit może przynieść Ci podwójną korzyść. Musisz się jednak liczyć z tym, że pracodawca wysyłając Cię na takie studia lub inne szkolenia zawodowe, kursy i konferencje, może zobowiązać Cię do podpisania tzw. lojalki na pewien okres.

  6. Ubezpieczenia

    To kolejny benefit oferowany dość często przez firmy. Dokładnie chodzi tutaj o ubezpieczenie grupowe na życie. Ubezpieczenie takie jest bardzo doceniane przez pracowników. Najważniejszym celem tego benefitu jest zapewnienie poczucie bezpieczeństwa pod względem finansowym w razie wypadku, choroby bądź śmierci ubezpieczonego. Wykupienie takich benefitów pracowniczych oferują: Aegon S.A., Allianz Życie Polska S.A., Aviva – Życie S.A., AXA Życie S.A., Cardif Polska S.A., Compensa TU na Życie S.A., Ergo Hestia STUnŻ S.A., Generali Życie T. U. S.A., HDI-Gerling Życie S.A., ING Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., Inter – Życie S.A., Metlife Amplico, Polisa – Życie S.A., PZU Życie S.A., Skandia Życie S.A., TUnŻ „WARTA” S.A. i UNIQA Życie S.A.

  7. Służbowy telefon do celów prywatnych

    Benefit ten polega na przekazaniu firmowego telefonu komórkowego pracownikowi z możliwością korzystania z niego w celach prywatnych, a nie tylko służbowych. Z reguły możesz korzystać z takiego telefonu bez limitu połączeń, jeśli więc lubisz rozmawiać przez telefon to takie świadczenie Ci się opłaci.

  8. Służbowy samochód do celów prywatnych

    W tym przypadku naszym dodatkowym świadczeniem do wynagrodzenia jest samochód służbowy, który możemy używać do celów prywatnych. Z reguły są określone limity lub obowiązki korzystania z takiego samochodu, najczęściej jest to ograniczona ilość km. do przejechania w danym miesiącu. Na auto, jako benefit, mogą liczyć przede wszystkim pracownicy wyższego szczebla, jak menadżerowie, kierownicy lub dyrektorzy w firmie. Od tego, jakie miejsce zajmujesz w hierarchii firmowej zależy również klasa auta.

  9. Dofinansowanie przejazdów

    Benefit polega na zwróceniu kosztów dotarcia pracownika do pracy na podstawie paragonów za paliwo lub biletów komunikacji publicznej. Wg. danych Pracuj.pl jest to najczęściej przyjmowany benefit (o ile jest oferowany przez firmę).

  10. Paczki świąteczne

    Są to paczki, które firmy wręczają swoim pracownikom z okazji świąt, urodzin, imienin lub ważnych wydarzeń w firmie. W takich paczkach może znaleźć się żywność, kosmetyki, artykuły biurowe, książki i inne drobne upominki. Taki rodzaj benefitu jest bardzo mile i pozytywnie postrzegany przez pracowników.

  11. Bony żywieniowe i talony towarowe

    Benefit polega na otrzymaniu przez pracownika od firmy bonów, voucherów lub talonów towarowych na konkretne rzeczy lub usługi. Najczęściej są to bony żywieniowe upoważniające do zakupu jedzenia w marketach lub bony do wykorzystania w wybranych restauracjach lub stołówkach zakładowych. Najbardziej popularne bony to Sodexo, Bonus System, Benefit Lunch, Bon Card.

  12. Karty przedpłacone pre- paid

    To rodzaj karty płatniczej, z “nabitą” na nią określoną kwotą, którą pracownik może wydać na co chce. Karty pre- paid przyznawane są co jakiś ustalony okres.

  13. Inne kupony kulturalne, bony turystyczne, bony premiowe, karty podarunkowe

    Benefit taki działa podobnie jak bony towarowe i żywieniowe.

Wyżej wymienione dodatkowe świadczenia są najczęściej stosowanymi benefitami w firmach. Rodzajów benefitów jest bardzo dużo i zależą od wyobraźni i możliwości pracodawcy. Dodatkową korzyścią z pracy w danej firmie jest wszystko to, co nam oferuje firma oprócz wynagrodzenia, i może to być zarówno przyzakładowe przedszkole dla dzieci pracowników, jak i mieszkania pracownicze lub możliwość zakupu produktów firmy z bardzo korzystnym rabatem.

Niematerialne, dodatkowe korzyści z pracy


Wybierając pracodawcę lub negocjując warunki zatrudnienia lub awansu zwróćmy uwagę na niematerialne świadczenia oferowane przez firmę. Oprócz wynagrodzenia i benefitów istnieją inne dodatkowe korzyści nie związane z finansami, a które sprawiają, że chętnie chodzimy do pracy i wykonujemy powierzone nam obowiązki. To właśnie te aspekty świadczą o kulturze i atmosferze panującej w firmie.

Jest wiele rzeczy, które oprócz benefitów są wartością dodaną do wynagrodzenia, a najczęściej spotykane to:

  1. Praca zdalna

    Obecnie wiele firm oferuje możliwość pracy zdalnej z domu. Jest to świetne rozwiązanie dla młodych matek i osób poświęcających wiele czasu na dotarcie do firmy. Zwykle są to określone dni w tygodniu, w które możemy pracować nie wychodząc z domu. Łącząc się za pomocą internetu z naszymi przełożonymi i współpracownikami możemy wykonywać pracę za pomocą komputera.

  2. Miejsce parkingowe

    Wiele firm i korporacji wynajmując przestrzenie biurowe ma ograniczoną ilość miejsc parkingowych dla swoich pracowników. Posiadając takie miejsce nie musimy przyjeżdżać do pracy komunikacją miejską, ani zostawiać samochodu na pobliskich płatnych lub niestrzeżonych parkingach.

  3. Stojaki na rowery

    Jeśli lubimy przemieszczać się za pomocą roweru i jeździmy nim również do pracy, to jest to bardzo duże udogodnienie.

  4. Elastyczne godziny pracy/nienormowany czas pracy

    Zdarza się, że firmy wprowadzają elastyczne grafiki. Jedynym obowiązkiem pracownika jest przepracowanie określonej ilości godzin w ciągu dnia lub miesiąca i uzyskanie pożądanych efektów. Przełożonego nie interesuje, czy przychodzimy na godzinę 8.00 rano czy później, musi być jednak zrobione to co zostało wcześniej z nim ustalone. UWAGA! Niekiedy taka korzyść może stać się naszą zmorą, szczególnie wtedy gdy nie wyrabiamy się z naszymi obowiązkami.

  5. Biuro

    Podczas wyboru miejsca pracy zastanówmy się, czy lubimy pracować w kameralnym, prywatnym pokoju, czy lepiej czujemy się pracując na otwartej przestrzeni (openspace). Zdecydowana większość firm nie daje takiego wyboru i narzuca nam miejsce pracy. Jeśli więc praca w odosobnieniu lub odwrotnie, praca w openspace jest dla nas bardzo dużym problemem i czujemy dyskomfort, to już na samym początku powinniśmy zapytać o ten aspekt przyszłego pracodawcę.

  6. Aranżacja biura

    Niektóre firmy pozwalają na własną aranżację swojego miejsca biurowego. Jest to bardzo miły gest, poprawiający nasz komfort pracy. Dzięki takiej możliwości nie jesteśmy skazani na gust architekta wnętrz lub naszego przełożonego, który (przykładowo) kazał pomalować ściany na wściekły róż 😉

  7. Wyposażenie kuchni

    W kuchni powinna znajdować się darmowa woda oraz napoje, kawa, herbata i ewentualnie drobne przekąski. Wiele firm wyposaża dla pracowników kuchnie w lodówkę, czajnik, ekspres do kawy, mikrofalówkę, czasem sokowirówkę oraz naczynia i sztućce. Takie udogodnienia są bardzo ważne, szczególnie dla osób stosujących dietę zdrowotną lub odchudzającą.

  8. Inne udogodnienia

    Może to być np. prysznic, przydatny przede wszystkim osobą dojeżdżającym rowerem do pracy, taras lub patio, aby móc zaczerpnąć świeżego powietrza, “pokój zabaw”, w którym znajduje się np. stół z piłkarzykami, rzutki, szachy itp.

Kontakt


Masz do nas pytania lub uwagi? Chcesz zamieścić artykuł?
Wyślij do nas widomość!